Sabtu, 2 Mac 2013

Ilmu berguna-berjasa pada tanah

Assalamualaikum&salam sejahtera.

setelah sekian lama tidak meng-update blog nie,akhirnya diberi ruang juga menulis kembali cacatan disini.
Hari ni saya nak kongsikan sesuatu yang saya rasakan amat bermakna kepada diri saya sendiri. Ilmu pasal pertani?????

Bila sebut jer bertani semua orang fikir bender tu tak modenlah, tak majulah  dan sebagainya. tetapi tanpa kita sedari, pertanian satu bidang yang sangat menguntungkan. kata pensyarah saya" di amerika petani adalah golongan kaya raya" tapi kenapa kita tak nak ubah bender tu kat negara kita kan...why not???
jadi bila belajar kat UPM nie saya rasa bersyukur sebab tahu bnder2x nie semua; dari cara pembukaan kawasan hinggalah penuaian hasil,semuanya diajar disini.




Jadi 28/2/2013 yg lalu;kami buat pembentangan akhir utk "program buku hijau", melalui program inilah saya berlajar untuk berbakti pada tanah.Walaupun penat,tetatpi hasil yang kita akan dpat akan membuatkan kita bersa bangga dengan diri kita.Walaupun ada yang tidak menjadi sekurangnya mencuba betul kan?????



Ini adalah antara poster yang kami bentang kan pd hari tu.......
Ada penilai yg dtg kepada kami dan beritahu yg ilmu yg ada nie boleh dikomersialkan,seperti wat konsultan mengenai pertanian,buka syarikat perkhidmatan dan sebagainya.


Pameran ini turut disertai Timbalan dekan HEP kami (Dr. Ahmad Nasir)..............


Antara kumpulan pembentang yang lain...........




#apapun yg kita pelajari mestilah ikhlas dan diamalkan,kalo tidak x guna ilmu yg kita pelajari :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan