Isnin, 25 Mac 2013

Adik-adik!!!!!!!

Alhamdulillah,setelah sekian lama tidak melakukan sebarang coretan tiba lah hari ini untuk saya berkongsi pengalaman dengan anda semua.

Ceritanya bermula begini.......

Pada 22-24 febuari 2013 yang lalu,yakni hampir sebulan yang lalu saya telah terlibat sebagai urusetia dalam Program Kepimpinan Pengawas & Ketua Tingkatan SMK Tatau 2013. Sebenarnya dah lama saya nk berkongsi pengalaman ini,namun baru hari ini diberi kesempatan untuk bercerita.

                                                #masa pmbhgian plajar untuk agihan khemah


Memang seronok terlibat dalam program ini,tapi apa yang mebimbangkan saya adakah matlamat dan objektif progam ini tercapai???.Apakah program ini dapat melahirkan pemimpin yang baik???Selaku memegang taggunggjawab sebagai K.Fasilitator itulah yang selalu bermain difikiran saya.Walaupun segala aktiviti dan program berjalan dengan baik,namun saya bimbang sekiranya input yg ingin disamapaikan dalam aktiviti tersebut tidak sampai kepada peserta.

                                                             #LDK1:ice-breaking

Sepanjang Program 3Hari 2Malam ini,banyak perkara yang telah sya pelajari daripada adik-adik di SMK Tatau ini.Antaranya; cara berkomunikasi,budaya dan kerjasama antara mereka.Rata-ratanya sporting dan sangat memberi komitmen.kepada urusetia (walaupun ader yg terlebih sportingnya). Dari segi pengurusan masa dan input aktiviti,saya berpendapat bahawa banyak perkara yang perlu diperbaiki<maklumlah bru kali pertama join program mcm nie>

                                                 #walauppun kena denda tetap boleh senyum lagi


Sebelum program ini bermula,Saya telah diberitahu oleh pihak sekolah bahawa jumlah peserta adlah 250 org:60org fasilitaor;serta kbnyakan peserta adalah bukan islam.Apabila saya fikir blk,saya juga mngkin mengalami msalah berkomuinakasi dengan mereka kerana mereka brtutur dalam bahasa iban.

                                       #antara barisan fasilitator yg byk membntu dlm program ini

Walaupun begitu,pandangan saya meleset setelah tiba ke tmpat program.saya dan urusetia yg lain dismbut oleh cikgu sekolah tersebut dgn pnuh gembira dan harapn agar kami dpt melakukan yg terbaik untuk pelajarnya.Pada sebelah malam nya pula,Majlis perasmian program dijalankan sebagai simbolik penyerahan plajar kepada urususetia. Perkara ini seolah-olah hndk mnunjukkan bahawa pihak sekolah meletakkan harapan yg tinggi kpd kami untuk mebntu pelajar2x mereka dalam aspek kepimpinan."Untuk memebentuk pemimpin yang baik bukan mudah,tetepi saya akan cuba yg terbaik"itulah yg saya ckp kpd diri saya sblum majlis diserahkan kepada urusetia program.

                                        #majlis perasmian oleh pengetua SMK tatau

Sememangnya cukup mencbr minda dn fizikal sepanjang program ini berlangsung seawal malam pertama lagi ketika pembhgian kumpuln inign dijlnkan.Ader peserta yg tidak masuk kumpulan yg telah ditetapkan.Akibatnya pembahagian ahli dlm kumpulan tidak seimbang dan masa yg diambil untuk pembahagian kumpulan terlalu lama sehingga ditegur oleh guru2 yg memantau.
Itulah komen pertama yg kami terima untuk hari pertama program berlangsung.

                                                  #Seronok dengar cerita abang fasi tu........

Pada hari ke-2 pula,segala perancangan mengikut tentatif yg dirncng begitu juga dgn hari ke-3. Program berakhir seawal jam 12.30 tghahri dgn majlis penutupan dan penyampaina cenderamata pihak sekolah kpd urusetia.


                                                    #pegang jgn tak pegang oppsssss!!!!!                                      

                                                       #senam gerak sihat diawal pagi


                                                     #LDK7; kembara diri -night owl


Apa yang saya hndak simpulkan kat sini,:
-jika kita ingin mekukan sesuatu rancng lah sebaik mungkin kerana apa yg kita rncng belum tentu menunjukkan hasil yg kta nakkan
-mcm2x karakter yg kita jmpe kat dunia nie,nmun sbg ketua kite kena pndai baca khndk org yg kita pimpin supaya apa yg kita hndk lakukn dpt disesuaikn dgn khndak mereka
-Walaupun kita berbeza dr segi fahamn dan budaya tetapi seandainya kita mncari titik persamaan pastinya perkara ini tdak menjadi masalah kpd kita
-belajar lah respest org dulu bru org respect kita.



#sesi bergambar bersama pengetua dan peserta program...........



#rindu AdIk-AdIk SmK TaTaU.......ADIK-ADIK!!!!!
"saya boleh, mantap"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan